Sportpark De Endemansdijk

Sportclub Markelo is een bloeiende vereniging met meer dan 750 leden. Nu voetballen die niet allemaal, maar met dertien senioren- en meer dan twintig jeugdteams, is er veel ruimte nodig. Het sportcomplex ‘Endemansdijk’ heeft vijf wedstrijd- en twee trainingsvelden. Daarnaast is er ook een apart veld voor de F-jeugd.

Na de oprichting van Sportclub Markelo in 1936 speelde de club haar wedstrijden in een weiland achter Café De Haverkamp. Pas aan het einde van de jaren zeventig verhuisde de club naar haar huidige complex aan de Endemansdijk, vlak buiten het centrum van Markelo.

In 1978 werd voor de eerste keer de wens uitgesproken om een kantine/clubgebouw bij de velden aan de Roosdomsweg te bouwen. Door de groei van de vereniging had de club ook velden aan de Roosdomweg, maar een secretariaat was er niet. De loods van de gemeentewerf bood uitkomst: tafels en stoelen werden geplaatst en in grote teilen met koud water werd de drank koel gehouden.

Nog voor het einde van 1978 was de bouw van de kantine aan de Roosdomsweg klaar en op 22 december kon het nieuwe clubgebouw in gebruik worden genomen. De grote bazaar die gehouden werd om de opening te vieren wordt nog ieder jaar gehouden bij Sportclub Markelo. In de loop der jaren is het complex aan de Endemansdijk ontzettend gegroeid. De fusie met de Markvogels zorgde voor een uitbreiding van het complex.  En door het harde werk van vrijwilligers werden nieuwe kleedkamers, een jeugdhonk, een nieuwe bestuurskamers en tal van andere verbeteringen aan het sportcomplex toegebracht.

In de zomer van 2015 zijn twee kunstgrasvelden op het sportpark aangelegd. Het hoofdveld en het pupillenveld zijn voorzien van een moderne kunstgrasmat. Daarnaast heeft ook het complex een metamorfose ondergaan. Het terras voor de kantine is vernieuwd en het aanblik van de Endemansdijk is sterk verbeterd. Door het harde werk van veel vrijwilligers heeft Sportclub Markelo kosten kunnen besparen. Mede hierdoor kon de club het pupillenveld zelf financieren.

Naast de twee kunstgrasvelden heeft Sportclub Markelo in 2016 een eigen soccerhal gebouwd, met de naam Univé Soccerhal. In deze hal is het mogelijk om overdekt te voetballen op een veld van 15 bij 30 meter. De bal kan het veld niet verlaten en de boarding kan worden gebruikt als kaatsmogelijkheid. Het net dat boven het spelveld hangt zorgt ervoor dat de bal continu in het spel blijft. Het reserveren van de Univé Soccerhal kan eenvoudig online via de website.

Adresgegevens Sportclub Markelo
Sportclub Markelo